Friday, September 12, 2008

Jatuh......lagi

Jatuh cinta lagi..lagi lagi ku jatuh cinta..uwaa..it is not jatuh cinta.but jatuh tergolek.Sakit.Perit. Pedih. Amat memalukan diriku yang pemalu ini. Walaupun tak ramai saksi kejadian yang nampak di mata, namun aku yakin ada beberapa mata memandang dari clah-celah kereta, dari dalam kereta, mahupun dari celah-celah motorsikal. Apalah malang nasib diriku. Niat di hati nak mencari ketenangan di luar ini, rupanya malapetaka menimpa diriku ini.

Tadi lepas zohor aku kuar umah. Nak hilangkan bosan le kononnya. Pegi ler cuci mata dan menghabiskan duit yang tak berapa nak ada ni di Mydin Mall. Mengapa bayar lebih kalau boleh beli dengan harga borong. Tapi kalau tak beli sebgai pemborong, of course you have to pay more. Aku beli bahan nak buat puding, super ring, yogurt cappuccino+nata de coco (memang best, produt of nutrigen), pearl café , and 2 tin Nescafe latte and iced latte (faveret turun temurun). Takde arah tujuan nak beli apa, so nak penuhkan troli amikle ntah apa-apa. dah bayar semua, keluar le dari mall mengusung troli yang tak berapa nak suku penuh pun. Jalan sikit, aku pun berenti kan troli. Nak pegang je plastik2 yg tak berat tu ke kereta. Dah amik semua barang, aku pun meneruskan langkahku yang tak berapa bermaya ni. Tiba-tiba, tanpa ku sedari, aku JATUH. Uwaaaa. Kenapa? Mengapa? Semuanya berlaku sekelip mata. Cheewah. Berdebup. Plastik barang2ku jatuh ke tanah bersama2 dengan aku. Haha. Sakit weyh. Aku nak bangun tak larat. Kat tepi bus stop lak tu.

Mula2 orng kat bus stop tak perasan. Tapi dah aku membebel kesakitan, pakcik2 kat bus stop tu berenti bersembang dan menjegukkan kepala mereka ke tepi bus stop itu. Maka ternampaklah mereka akan seorang budak gemuk yang agak cantik (OOPPPSS) mengaduh kesakitan di situ sambil membuat muka paling manis.

Pokcik 1 : Bakpe mek, reboh ke ? doh daroh dok ?
Aku : Reboh sikit. Dok daroh pung (sambil bangun tersipu sipu)
Pokcik 2 : Maklung le mek wei, bulang2 proser ni, tengohari gining. Dok sakit dok?
Aku : Biasa ah pokcik. Bulang proser.

Aku meneruskan perjalanan tanpa menoleh ke belakang lagi. Sakitnya Tuhan je yang tau. Masuk kereta, aku angkat suar, arghhhh...bengkak bawah lututku and merah bertompok2. Tak berdarah. Tapi sakit. Walaupun sakit, aku tak balik terus. Aku gi bandar KT plak. Jalan2 tengok jalan . Masa tu dah pukul 3 lebih. Pusing2 menghabiskan minyak. Then balik. Aku tak kuar dari kereta kat bandar tu, takut terjatuh cinta lagi. Cukuplah sebelah kaki ku yang jadi mangsa kebosanan yang memakan tuannya sendiri.

Aku memang selalu jatuh sebab aku jenis kelam kabut. Org Terengganu kata ”cakduh”. Orang lain tak pernah kena, aku kena. Kalau kat umah tuh, ada je benda malang yang menimpa. Adik-beradik yg lain ok je. Antaranya (Mengenang memori malang):

1. Pernah sekali tu, lepas sidai kain kat ampaian luar rumah aku, aku tersepak kayu ampaian. Berdebup aku jatuh. Sakit gila tersembam

2. Jari aku termasuk dalam kipas. Sakit oo. Ntah camana malam tu aku on stand fan tu. Tiba2, tanpa ku sedari, aku masukkan jariku dalam kipas yang sedang berpusing tu. Gile ke apa. Atau adakah sesiapa yang memsukkan jari aku ke dalam kipas itu ? Wahh. Masa tu tahun 2005. Aku jadi cikgu ganti kat satu sekolah ni. Esok tu jari aku berbalut. Ada budak tu sound ” Itu ler cikgu, kipas tu bukan barang mainang boleh wat maing ”. Cheh.

3. Jatuh tangga, terpeleot dah jadi asam garam aku. Terlanggar apa2, tersepak, jatuh dalam bilik air pun dah jadi kebiasaan. Sakit le.

4. Masa study kat U dulu pun pernah jatuh depan dewan kuliah. Masa tu kelas pagi kul 8 kansel. Aku pun dengan gumbiranya keluar dewan. Berjalan menonong jer. Time tu ramai le orang lalu lalang. Tiba2 berdebup aku jatuh tersembam. Depan orang ramai tercampak buku2 ku. Tapi aku terus bangun. Sakit ooo. Rupenyer ada besi paip terkeluar dari tanah tu. Aku tersepak. Kenapa orang lain lalu tak pernah tersepak? Kenapa aku ? Kenapa Syida, Nisah, Zana, Fai, Aleq, Nani, Lin, lalu situ ok jer (Kawan2, aku tak suruh korng tersepak macam aku yer. Sekadar contoh. hehe). Eh korang, dewan kuliah apa ek yang kat atas sikit tu?

5. Yang paling aku tak dapat lupa, tersepak longkang kat tempat aku ngajar ni, jatuh tersembam, tercampak buku2 dan kunci kereta ku, tercabut kasut ku. Yang paling malang, depan TPHEA. Uwaa. Malu Tuhan je yang tau. Nasib baik tak de orang lain nampak. Aku kelam-kabut nak g kelas dah lambat. Pakai kasut yang terlebih tinggi lak ari tuh. Berdebu aku jatuh longkang. Sakit. Malu kat TP. Huhu. Masuk kelas, aku tak leh ngajar. Jadi tak tentu arah. Last2 suruh diorang discuss soklan.

Itulah seba sedikit bukti ”kecakduhan” aku ini. Takut jugak selalu sangat jatuh ni. Macam2 kesan di hari. Sekarang pun dah terasa sengal2an. Eh ..aku dah tua ke ?

9 Comments:

At September 14, 2008 at 10:46 AM , Blogger CIda said...

haha.. sorry wa, aku gelak.. ko mmg la. bukan namanya salwa la kalo tak jatuh once in a month. hahaha

 
At September 14, 2008 at 11:43 AM , Blogger Azlan Ismail said...

Hehehe..dokpe la..cakduh2 pung, mung tetap adorable hehehe

 
At September 14, 2008 at 2:44 PM , Blogger Nurraz said...

:)) aku pun gelak sakan wa. sorry naaa. tp mung tetap ayu dan anggun.

p/s: tp aku dh tag mung. jgn marah taww!

 
At September 15, 2008 at 7:13 AM , Blogger Hilmi & Faeizah said...

hehehe..sory wa aku tgh gelak ni...ampun wa...

 
At September 15, 2008 at 12:18 PM , Blogger cik wawa said...

oo...korang gelakkan aku yer. takper lah. aku pun tak larat nak gelak dah ;-)

 
At September 15, 2008 at 12:23 PM , Blogger Hafiey Nur said...

whoa ... jatuh depan wan do? Ngeheheeheh .. opps ... maaf!

Tak dapat kubayangkan bagaimana dirimu ketika itu .. huhu!

Patut mu kene letak tajuk ni .. The rise and fall of Salwa ... huahuahuahua ...

P/s: Utang tag aku bile mu nok wat? Lame doh tunggu ni ...

 
At September 16, 2008 at 12:43 PM , Blogger Mrs Azliza said...

wa aku pun gelak gakk..lawak la mung ni..hehe

 
At September 16, 2008 at 5:56 PM , Blogger cik wawa said...

K pisha, memang betul bagai di kata. depan wan do lagi. huhu. tp dah lama tahun 2004 kot. utang tag? nanti2 ek. saya malas tahap singa selsema.hehe

 
At September 22, 2008 at 2:56 PM , Blogger nj said...

Salwa, jatuh-jatuh sekarang ni bahaya wooo...tengokle kak norma ni, sampai patah kaki tuuuhhh...adoiiiiiii sakit...terpaksa tanggung sengsara ni setengah tahun...kalau nak tengok tang mana kaki kak norma yg patah, jengukle ke blog kak norma....
sekarang ni kena hati-hati....bahaya...

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home