Wednesday, September 3, 2008

Puasa dan diriku

"Ini berbuka untuk setahun ni"

Puasa datang lagi. Bila duk umah sewa ni, waktu berbuka tak ler semeriah di rumah sendiri. Lauk pauk yang mak-mak kita masak memang takder tandingan. Semuanya sedap. Semuanya menjadi. Air tangan seorang ibu memang ada kuasa mengenyangkan seluruh keluarga. Aku masak apa yang terdaya je. Simple. Macam biasa ler, ada yang tawar sikit, ada yang masin sikit.

First day puasa, masak udang masak merah + sayur kangkung + ikan masin. Hentam sajalah. Tak tau napa pagi2 tu rasa nak sangat mkan sayur kangkung. Beli kangkung seikat jer kat kedai ni, beratur punyele lama. Mana taknya, orang lain beli beras, minyak, ikan, ayam, segala mak nenek dibelinya. Aku beli Cuma seikat kangkung. Huhu. Udang dah beli awal2, stok ikan masin memang sentiasa ada dlm fridge. My friend datang berbuka kat umah. Hosmet aku takder, g berbuka umah kawan dia. Buat sirap bandung campur ais krim soda. Wah..meletup. Kalau berbuka puasa aku gile minum air ni. Time kijer Kajang dulu le diperkenalkan ngan air macam ni. Favorite anak-beranak ex bos aku. Agaknya orang jawa minum air ni sambil makan tempe kot. Hehe.

Tadi pulak masak tomyam udang + sayur and ayam goreng kunyit. Then beli pajeri nenas 2 keping, karipap RM2 ada 8 ketul. Aku tak sampai ati nak beli singgit. Nanti kang kecik ati lak orang yang jual tu. Hehe. Dahle time aku nak bayar tu, bukak henbeg, purse takder dalam tu. Cuak le jugak. Ropernya purse tinggal lam keter. Makcik tu dah siap bungkus karipap utk aku. Aku bagitau le nak g amik purse dlm keter. Dia gelakkan aku. Huhu. Kena melintas le pulak sebab kereta aku di seberang jalan. Demi karipap sanggup ku redah jua. Hehe. Ari ni berbuka ngan hosmet ku yang tercinta.

Semalam terawikh kat surau area taman perumahan aku duduk. Punyerler ramai orang. Kecil besar tua muda. Budak2 tu bising .berlari-lari, jatuh, mak dia marah abih satu surau dengar.huhu. Imam dia baca surah panjang2. lenguh tau aku berdiri. Tazkirah pun lama. Tapi macm tak best sebab tak jelas. Budak2 bising. Aku dah rasa nak tercabut lutut. Abih terawikh 8 rakaat + witir kul 10.15.

Malam ni aku g terawikh kat masjid jauh sikit. Taknak pegi dah surau semalam. Kul 9.15 dah abih terawikh + witir. Aman dan tenteram sebab budak2 tak bising. Perempuan sembahyang kat hall atas. Malam2 seterusnya pegi masjid ni jelah. Tadi aku g sorang je. So macam tak best. Lenkali kena ajak hosmet aku join lak. Balik terawikh, marking test paper. Huuh. Nak tercabut jantung aku marking paper budak2 ni. Amat menguji kesabaran mental dan fizikal. Takperlah. Bulan puasa kena kurangkan marah.

3 Comments:

At September 10, 2008 at 10:45 AM , Blogger Nurraz said...

wawa, umah mung dh bersawang la...

 
At September 11, 2008 at 7:01 AM , Blogger Hilmi & Faeizah said...

wa..aku tag ko...tgk blog aku yek..

 
At September 12, 2008 at 12:52 PM , Blogger Mrs Azliza said...

Wa aku pun dah tag ko

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home